BMI

BMI berekenen

Benieuwd naar jouw BMI-waarde? Vul onderstaande gegevens in om je BMI te berekenen.

Wat is BMI?

De Body Mass Index (BMI) is een universele index voor de verhouding tussen je lengte en gewicht. Het is een indicatie om te weten of je een gezond lichaamsgewicht hebt. Een gezond gewicht is belangrijk omdat het de kans beperkt op ernstige aandoeningen zoals diabetes type 2, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten en bepaalde soorten kanker.

Wat zegt BMI over gezondheid?

Je BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je gewicht in verhouding tot je lengte. Het is daarnaast ook belangrijk om te weten waar je lichaamsvet zit. Is het vet egaal verspreid over je lichaam, dan zit je meestal wel goed. Vet dat rond de buik geconcentreerd zit, houdt echter meer risico’s in voor je gezondheid. Meet daarom ook altijd je taille!

BMI berekenen

Met deze handige calculator kom je direct te weten wat je BMI is.

BMI voor mannen

  • BMI <20:  Ondergewicht (gezondheidsrisico’s)
  • BMI 20-25: Gezond gewicht (proberen gewicht te behouden)
  • BMI 25-30: Overgewicht (dicht bij gevarenzone)
  • BMI >30: Obesitas (hoge gezondheidsrisico’s)

BMI voor vrouwen

  • BMI <18,5: Ondergewicht (gezondheidsrisico’s)
  • BMI 18,5-24: Gezond gewicht (proberen gewicht te behouden)
  • BMI 24-30: Overgewicht (dicht bij gevarenzone)
  • BMI >30: Obesitas (hoge gezondheidsrisico’s)

Verschillen tussen mannen, vrouwen en kinderen

De BMI kan worden berekend voor kinderen vanaf 2 jaar en voor volwassenen tot en met 70 jaar. Mannen hebben een andere lichaamsbouw dan vrouwen en doorgaans van nature een lager vetpercentage. Daarom verschillen de grenswaarden voor beide geslachten een klein beetje. Ook voor kinderen bestaat er een aparte berekening.

Uitzonderingen

Sommige bevolkingsgroepen, zoals bijvoorbeeld Aziaten, hebben doorgaans een andere lichaamsbouw dan autochtone Europeanen. In dat geval gelden er andere grenswaarden voor de BMI. Ook voor uitzonderlijk kleine (kleiner dan 158 cm) en lange volwassenen (190 cm) gelden andere grenswaarden.

Belangrijk daarnaast is dat de BMI-berekening voor topsporters doorgaans geen betrouwbare resultaten geeft, omdat zij een grotere spiermassa hebben. Spieren wegen immers meer dan vet. Vanzelfsprekend gelden de huidige grenswaarden van de BMI ook niet voor zwangere vrouwen.

Taille meten

Om je taille te meten leg je het meetlint tussen de onderkant van je onderste ribben en de bovenkant van je bekken, terwijl je uitademt. Voor mannen en vrouwen gelden verschillende grenswaarden:

Mannen

  • Omtrek < 79 cm: Ondergewicht (gezondheidsrisico’s)
  • Omtrek 79-94 cm: Gezond gewicht (proberen gewicht te behouden)
  • Omtrek 94-102 cm: Overgewicht (dicht bij gevarenzone)
  • Omtrek > 102 cm: Obesitas (hoge gezondheidsrisico’s)

Vrouwen

  • Omtrek < 68 cm: Ondergewicht (gezondheidsrisico’s)
  • Omtrek 68-80 cm: Gezond gewicht (proberen gewicht te behouden)
  • Omtrek 80-88 cm: Overgewicht (dicht bij gevarenzone)
  • Omtrek > 88 cm: Obesitas (hoge gezondheidsrisico’s)

Vragen

Heb je vragen over je BMI berekenen of wil je een betere BMI-score hebben, neem dan contact op!

COPYRIGHT © 2016 BOOTCAMP FOR HER - DESIGNED WITH LOVE